Az általam használt módszerekről bővebben

A Gestalt terápia a ‘40-es és ‘50-es években alakult ki, elsősorban Fritz és felesége Laura Perls munkássága nyomán, és mind a mai napig aktívan finomul, formálódik.

Nevét a német Gestalt szóról kapta, melynek jelentése alak, egész. 

 

A Gestalt terápia elsődleges célja, hogy növelje  a tudatosságot. A problémákat jelenségekként (tehát értékítélet nélkül) kezeli, és bátorítja a klienst a körülötte és benne zajló folyamatok ítéletmentes megfigyelésére. 

A klienseket arra ösztönzi, hogy ne egyszerűen beszéljenek érzelmeikről vagy tapasztalataikról, hanem vigyék be azt a terápiás folyamatba, hogy valós időben feldolgozhassák azokat a terapeutával, aki teljes lényével, jelenlétével, figyelmével, aktív résztvevőként van jelen ebben a folyamatban. Megfigyeléseivel, visszajelzéseivel segíti a klienst abban, hogy tudatosítsa, mi történik vele.

A munka során lehetőség van arra, hogy különböző eszközökkel segítsük a megismerést: ilyen például a testérzetek tudatosítása, a szimbólumokkal való munka, a jelenségek dramatikus megjelenítése, vagy a különböző művészetterápiás eszközök.

A módszert Dr. Peter Levine fejlesztette ki a 20. század vége felé. Az SE egy testorientált megközelítés, amelyet elsősorban a trauma feldolgozására dolgoztak ki, de bármilyen elakadás, stressztünet megszűntetéséhez jól használható. Az idegrendszer működésén és azon megfigyeléseken alapszik, hogy a vadállatok nem mutatnak erős stressz tüneteket, akár egy életveszélyes helyzet után is képesek visszatréni a normál, hétköznapi működésükhöz. Elvileg az emberek is képesek azokra a testi, idegrendszeri folyamatokra, amik levezetik a stresszt, ám kulturális és racionális szempontok gyakran felülírják ezt a működést.

A segítő elsődleges feladata ez esetben az, hogy a kliens erőforrásait feltérképezve és felhasználva, lassan, apránként, a a biztonságot mindig szem előtt tartva, lehetővé tegye a nehéz érzések megélését, a félbemaradt testi folyamatok befejezését. Így  a korábban "beragadt" idegrendszeri folyamatok le tudnak futni, az idegrendszer visszanyeri optimális, rugalmas működését. 

A módszerről számos írás és videó található a neten, magyar nyelvű információkért keresd a www.sehungary.com oldalt.

Depositphotos_9844164_DS.jpg
vecteezy_sun-shining-through-leave-s_1425061.jpeg

A sématerápiát dr Jeffrey E. Young fejlesztette ki, aki kognitív terapeutaként szembesült a módszer hatékonyságának korlátaival. Ennek nyomán ötvözte a különböző pszichológiai irányzatokból azon elemeket, amiket hasznosnak talált.

Számomra a sématerápia lehetővé teszi, hogy komplex módon közelítsünk egy-egy problémához, jobban megértsük, mikor mi és miért történik bennünk. 

A személyközpontú irányzat kialakulása Carl Rogers nevéhez fűződik. A  20. század első felében azzal, hogy a probléma helyett az embert helyezte a terápia középpontjába, teljesen újfajta látásmódot hozott a terápiás felfogásba.

A tanácsadás célja e szerint nem a “betegség” gyógyítása, hanem a kliens támogatása.

A korábbi felfogástól eltérően a személyközpontú irányzat úgy gondolja, hogy minden emberben van egy hajtóerő, ami arra irányul, hogy megismerje, és fejlessze önmagát. Mindenkire úgy tekint mint saját életének szakértőjére.

Így a személyközpontú tanácsadónak nincsenek előzetes elvárásai, tervei a tanácsadás menetét illetően, sokkal inkább igyekszik kísérni a klienst abban, amiben éppen van. Feladata, hogy valódi, hiteles elfogadással és empátiával biztonságos légkört teremtsen, melyben a másik aktivizálni tudja belső tartalékait.

Ahogy a kliens megérzi, hogy elfogadják, kezdi elhinni önmagáról, hogy “elég jó”, úgy mer egyre inkább önmagába nézni, megvizsgálni tapasztalatait, és megmutatni, hogy ki is ő valójában.

A segítő támogató jelenléte, figyelme és őszinte érdeklődése nyomán egyre közelebb kerül saját szükségleteihez és erőforrásaihoz, ez által egyre jobban képes irányítani az életét.

Mindezek  különböző perspektívák. Ezek valójában mind lehetőségek, amik közül választhatunk, hogyan közelítünk meg egy adott helyzetet.
A lényeg azonban sosem az eszköz,  hanem az, hogy akkor és ott mire van szükséged. Mert nem a módszer, hanem a Te jólléted ami igazán fontos.

Depositphotos_23782769_XL.jpg